Wil je een uitlegvideo of uitleganimatie maken die jouw product, dienst of bedrijf toelicht aan de bezoeker of klant? Gaaf! En super effectief, als je het goed doet…
Essentieel voor elk bedrijf is dat klanten jouw bedrijf begrijpen. Keer op keer je verhaal moeten vertellen is behoorlijk vermoeiend. Ook voor iedere internetbezoeker is het vermoeiend om een gehele pagina met ‘droge’ tekst door te nemen om een product of dienst te begrijpen.
En niet iedereen begrijpt het verhaal daarna ook, simpelweg omdat de aandacht voor tekst niet sterk genoeg is in het geval er geen voldoende focus is. Daarom is het van belang een vaste en sprekende uitleg te hebben van je product, dienst of concept.
Video is ‘hot’ anno 2019 en bezoekers willen snel begrijpen hoe iets werkt.
Inhoudsopgave
Wat is een explanimation?
Een uitlegvideo, ook wel ‘explanimation‘ genoemd, is een ideaal middel om binnen één minuut de boodschap van jouw bedrijf helder over te brengen op je doelgroep.
De bezoeker heeft voor deze video méér aandacht en begrijpt daardoor de uitleg sneller. Bovendien blijkt uit onderzoek dat een bedrijf die uitleg geeft middels een uitleganimatie hoger gewaardeerd wordt, dan een bedrijf die uitleg geeft via tekst!
Maar, een perfecte uitlegvideo is leuk, maar het moet natuurlijk ook financieel in het plaatje passen. Daarom begeleiden we je op deze pagina bij het vinden van het meest geschikte animatiebedrijf passend bij jouw situatie, budget en wensen! Tegelijkertijd kom je meer te weten over waarom een uitlegvideo zo’n effectieve communicatietool is.
Waarom een uitlegvideo laten maken?
Zoals gezegd is een uitleganimatie een zeer effectief communicatiemiddel anno 2019. Klanten begrijpen jouw bedrijf, dienst op product het beste wanneer er gebruik wordt gemaakt van een dergelijke video. De toepassingen zijn dus heel divers en kunnen bij bijna ieder bedrijf worden toegepast.
Middels een uitlegfilmpje van één minuut trek je maximaal de aandacht van de bezoeker, en maak je op een laagdrempelige manier inzichtelijk wat jouw bedrijf wilt vertellen. Dit maakt je bedrijf, product of dienst niet alleen duidelijk voor de klant, maar ook een stuk aantrekkelijker.
Wat kost een explanimation?
De kosten van een uitlegvideo zijn afhankelijk van de complexiteit, het gewenste detailniveau en de duur van de video. Daarnaast onderscheiden animatiebedrijven zich vaak met hun eigen ‘stijl’, waarbij de ene stijl kwalitatief sterker is dan het andere bedrijf. Complex maatwerk is altijd duurder dan een uitlegvideo waarbij bestaande illustraties worden gebruikt. Je kunt het dus zo gek of zo goedkoop maken als je wilt! Bij ieder budget past bijna wel een animatiemaker. Maar je wilt natuurlijk gewoon een bedrag van ons horen… Als leidraad kun je uitgaan van het volgende:
Een eenvoudige maar duidelijke uitleganimatie kost meestal rond de drie- tot vierduizend euro. Een meer professionele uitwerking (met veel details en maatwerk) kost meestal rond de vijf- tot achtduizend euro.
De prijs is natuurlijk sterk afhankelijk van de keuzes van jou als opdrachtgever. Heb je een zeer laag budget, dan kun je soms ook gebruik maken van een standaard format waarbij de kosten veel lager kunnen blijven. Maar pas op: dit kan ten koste gaan van de effectiviteit van de video. De effectiviteit is onder de streep veel belangrijker dan de prijs omdat een video met een hoge effectiviteit jarenlang effect kan bereiken op je doelgroep. Positieve kanttekening hierbij is dan dat de investering over meerdere jaren moet worden afgeschreven omdat een uitlegvideo vaak jarenlang mee gaat én effectief blijft.
Uit onderzoek is gebleken dat de meeste bedrijven de investering voor een uitlegvideo binnen enkele maanden tot één jaar na publicatie al hebben terugverdiend! En een goede uitlegvideo gaat vaak jaren mee. Tel uit je winst!
Hoe wordt een uitleganimatie gemaakt?
Een uitlegvideo maken gaat vaak volgens een vast proces bestaande uit vier stappen. Wanneer je de stappen doorneemt zul je begrijpen dat het een complex proces is die door
lopen wordt. Bij iedere stap komen dan ook andere specialisten kijken en alle stappen moeten goed gemanaged worden om het ultieme eindresultaat te bereiken. Kijk dan ook niet alleen naar de prijs van bureau’s, maar richt je indien mogelijk vooral op de kwaliteit en daarmee de effectiviteit van de video.
Stap 1: Conceptfase
Wanneer je het meest geschikte bedrijf als animatiemaker gevonden hebt, kan er een begin gemaakt worden met het werkproces. Dit begint ten eerste bij het creëren van een concept. Het bepalen van het concept is een belangrijke stap omdat dit de look and feel van de animatie bepaald. De stijl van de video wordt bepaald en het doel van de video wordt geconcretiseerd. Wat wil je overbrengen? En welk doel wil je bereiken? Vanuit het concept wordt er een script gerealiseerd. Dit script wordt later ingesproken door een stemacteur.
Stap 2: Storyboard
Nadat het concept is opgeleverd wordt het tijd om het storyboard te gaan maken. Hierbij is het de bedoeling om je gedachten te visualiseren. Hoe kunnen we de boodschap die we willen overbrengen goed in beeld brengen met animaties, wat een is een heldere uitleg? En welke illustra
ties gaan we verzinnen bij de verschillende delen van het script? Op deze manier krijg je een goed beeld van hoe de explanimation eruit gaat zien. Hierbij wordt ook de achtergrondmuziek gekozen en de stemacteur. Vaak kan er gekozen worden tussen een man of een vrouw.
Stap 3: Productiefase
De productie is een belangrijke stap waarin je als klant in eerste instantie weinig invloed op hebt. De designers gaan aan de slag met de animaties en illustraties, de sound designers met de muziek en de stemacteurs spreken het script in. Jouw gekozen concept, storyboard, animaties, muziek en voice-over worden samengebracht in een video van vaak 60 of 90 seconden. Spannend! Vaak worden er feedbackrondes ingelast waarin je in samenspraak met het bureau de video kunt finetunen tot het gewenste resultaat is bereikt.
Stap 4: Video marketing
Wanneer het maken van de uitleganimatie afgerond is moet het filmpje natuurlijk ook de doelgroep gaan bereiken. De verspreiding van de video en het bereiken van het juiste publiek is een niet te onderschatten onderdeel van het proces. Vaak kan het bedrijf je helpen met de meest effectieve video marketing, indien gewenste natuurlijk. Zelf kun je de video natuurlijk gemakkelijk verspreiden via YouTube, je eigen website en andere social kanalen als Facebook, Instagram, Twitter en Snapchat.
Liever geen animaties maar échte beelden? 5x onmisbare tips
Hoewel het animatiebedrijf je uitstekend zal begeleiden naar de ultieme uitlegvideo, wordt er ook altijd naar jouw mening gevraagd tijdens het gehele proces. Daarom is het verstandig om ook zélf te weten wat belangrijk is bij het maken van een duidelijk uitlegfilmpje. Sommige bedrijven willen liever geen animaties gebruiken, maar laten hun product of dienst liever door een mens uitleggen. Op Kickstarter wordt deze strategie nog wel eens gehanteerd.
Hierbij geven wij enkele tips die we van videoproductiebedrijven te horen hebben gekregen bij het maken van een dergelijk filmpje:
1. Vertel het verhaal
Een tip is om de video niet als product, maar als een emotie te zien. Je verkoopt geen product, maar een emotie. Begin daarom niet over de specificaties van het product, over de ‘scherpe prijs’ of over de geweldige korting die je krijgt. Vertel het verhaal áchter het product of achter de dienst die je verleend. Vertel zelfverzekerd waarom de klant de dienst of het product écht nodig heeft.
2. Spontaan bestaat niet, oefen vaak!
Zomaar spontaan een video opnemen, werkt niet effectief. Schrijf daarom eerst in een script waarin concreet staat wat je écht wilt vertellen. Draai voordat de camera eraan te pas komt dus eerst een haarfijn script in elkaar. Deze tekst kun je vervolgens het beste herhaaldelijk oefenen.
Kijk naar het resultaat, en evalueer hoe je het spontaner of levendiger over laat komen. Naast het maken van een script kan het ook helpen een storyboard te maken. Hierbij maak je van iedere scene een schets die je wil opnemen.
3. Maak de video niet te lang
Een uitlegvideo is heel fijn voor de bezoeker omdat hij/zij snel begrijpt wat jouw product of dienst inhoudt. Maar de bezoeker wil hier niet minutenlang van hun tijd voor opofferen. Vertel de bezoeker dan ook in korte tijd wat je wil.
Voor een Kickstarter-project is een lengte van 2 á 3 minuten de ideale lengte. Is je dienst niet erg ingewikkeld, houdt het dan korter.
Probeer niet teveel te vertellen in korte tijd. De bezoeker heeft maar een korte aandachtsspanne. Een derde van de kijkers haakt namelijk al af na de eerste halve minuut. Probeer dan ook in de eerste halve minuut de aandacht vast te houden bij de kijker door ze bijvoorbeeld voldoende te prikkelen om verder te kijken.
4. Zorg voor een hoge kwaliteit beeld en geluid
Niets komt zo stuntelig over als een video met een lage kwaliteit beeld en/of geluid. De camera op de smartphone en tablet zijn helaas niet goed genoeg om een geloofwaardige video te produceren. Gebruik dan ook professionele apparatuur en een statief. Film nooit uit de hand, dit zorgt voor een schokkerig beeld en dat stoort de kijker.
Investeer verder in een clip-on microfoon. Goed geluid is een belangrijke voorwaarde voor een goede, duidelijke video waarin de kijker zich niet kan storen aan de kwaliteit van de geluidsopname.
5. Sluit af met een vraag
Probeer aan het einde van de video de kijker te triggeren. Wat wil je eigenlijk van de kijker? Vraag dit luid en duidelijk. Wanneer je expliciet vraagt om een donatie of aanschaf van het product of dienst, zullen mensen ook eerder geneigd zijn om in actie te komen.
Uiteraard is dit allemaal afhankelijk van de boodschap die je wil uitdragen met je video. Denk hier dan ook rustig over na voordat je overgaat tot de productiefase.
Voorbeelden van goede uitlegvideo’s
Voorbeeld 1: BKR
Bron:BKR