Een explanimation maken

Kies voor een uitlegvideo!

Wat is jouw idee?

Een explanimation maken is niet meer weg te denken uit de online bedrijfsvoering. Voor bedrijven en organisaties is de inzet van dergelijke uitlegvideo’s steeds populairder geworden. Met behulp van een animatie kun je zeer aansprekend je product of dienst overbrengen aan de klant.

Vaak wordt een animatievideo gebruikt om een boodschap in gemiddeld 60 seconden uit te leggen. Dit wordt ook wel een uitlegvideo of in populaire term een explanimation genoemd. Het betreft een kruising tussen het woord ‘animation’ en ‘explanation’.

Een explanimation laten maken kost gemiddeld enkele duizenden euro’s. Uit onderzoek blijkt dat dit bedrag gemiddeld binnen 6 tot 12 maanden is terugverdiend. Dit terwijl de explanimation vaak velen jaren te gebruiken is. Tel uit je winst!

Inhoudsopgave

Explanimation laten maken door een bedrijf?

Nu de explanimation in deze tijd bijna onmisbaar is voor een bedrijf of organisatie, poppen de animatiebedrijven als paddestoelen uit de grond. Het voordeel is dat dit de prijzen enigszins drukt. Het nadeel is dat je vaak door de bomen het bos niet meer ziet en het lastig is een goede afweging te maken tussen alle opties. Je maakt een uitlegvideo vaak eenmaal in de paar jaar, waardoor een perfect eindresultaat een must is.

Wij van Animatiemaken.nl helpen je graag bij het vinden van het juiste bedrijf die jouw explanimation video kan maken.


Waarom een uitlegvideo?

Een animatievideo is een uitstekend communicatiemiddel om een nieuw product te lanceren, een crowdfunding project te introduceren of om je visie en merkwaarden over te brengen op de bezoeker.

Tegelijkertijd neemt de expertise sterk toe in Nederland; designers leveren steeds hogere kwaliteit tegen een lagere productiekosten dankzij professionele animatietools.

Waar zit de kracht van zo’n uitlegvideo? En waarom is het een effectief communicatiemiddel om jouw verhaal te vertellen?

Storytelling is effectief

Door de velen prikkels die de huidige internetbezoeker te verwerken krijgt, is het lastig om de aandacht van de bezoeker langdurig te trekken. Zeker wanneer het alleen tekst bevat. De hersenen van de mens zijn beter in staat losse feiten te verwerken wanneer deze in een samenhangend geheel wordt aangeboden. De verhalen triggeren ons om de feiten op onszelf of een herkenbare situatie te projecteren.

Daarom is storytelling ook zo effectief: een goed verhaal is pakkend en zorgt voor een hoog inlevingsvermogen, waardoor de betrokkenheid hoog is.

Hierdoor wordt de boodschap gemakkelijker onthouden!

Motion design

Iedere organisatie of bedrijf heeft een verhaal dat het verdient om duidelijk verteld te worden. Het is belangrijk dat dit verhaal beklijft en onthouden wordt. In deze moderne tijd moeten we hierdoor steeds creatiever zijn. Een simpele ‘blog’ kan het verhaal goed vertellen, maar de bezoeker neemt hier simpelweg de tijd niet meer voor en haakt vroegtijdig af.

Een explanimation video wordt daarentegen vaak wél volledig afgekeken. Hierbij wordt vaak gebruik gemaakt van motion design, een combinatie van animatie en storytelling.

De kracht van video

3x effectieve toepassingen van explanimations

Ben je nóg niet overtuigd? Om de effectiviteit van een explanimation nog eens te illustreren beschrijven we drie effectieve toepassingen in de praktijk.

1. Veel en complexe informatie snel en begrijpelijk uitleggen

De spanningsboog van de gemiddelde internetbezoeker is laag: vaak maximaal enkele minuten per onderwerp. De mens is op het internet erg ongeduldig als het gaat om het zoeken van de juiste informatie. Google je naar een antwoord op een bekende vraag, dan wil je zo snel mogelijk het antwoord hebben zonder teveel te moeten lezen.

Heb je een bedrijf waarbij je jouw product of dienst eenvoudig kunt uitleggen in maximaal drie zinnen, dan is een explanimation niet perse noodzakelijk.

Heb je echter met meer informatie of meer complexe informatie te maken? Overweeg dan zeker het laten maken van een explanimation.

‘Hoe werkt het’?

In een explanimation ligt de nadruk op de essentie van je verhaal. In een kort tijdsbestek, meestal 30-60-90 seconden, geef je de kijker uitleg over jouw product of dienst. Vaak is dit een ‘Hoe werkt het?’-video waarin wordt uitgelegd hoe een bepaalde dienst werkt.

Een mooi voorbeeld hiervan is Ticketswap.

Een ander voorbeeld is Nu.nl: waar belangrijke nieuwsartikelen in een explanimation van 60 seconden worden toegelicht. Hierdoor komt de bezoeker meer te weten over de achtergrond van het nieuws. Enkele jaren geleden is Nu.nl gestart met deze animatievideo’s. Het nieuwsmedium gebruikt de video’s nog steeds en zijn zeer succesvol.

Je ziet het zelf waarschijnlijk al wel: Deze video’s maken de situatie zeer begrijpelijk voor een groot publiek.

2. Het visuele brein: draag de visuele identiteit van de organisatie over

Hersenen

Een logo, de huisstijl en de icoontjes: al deze elementen bepalen de visuele identiteit van je bedrijf of organisatie.

De explanimation is een volgende stap: deze video valt velen malen méér op dan bijvoorbeeld een logo en is dan ook een belangrijk middel om de bezoeker kennis te laten maken met jouw visuele identiteit.

Een animatiebedrijf houdt uiteraard rekening met de huisstijl van je organisatie en laat deze stijl zelfs écht tot leven komen in een animatie. Dit wekt meer dan alle andere elementen op de website emotie en een hoge mate van betrokkenheid op.

Hoofdpersonage

Een strategie die vaak wordt gebruikt is het vertalen van de visuele kernmerken van de organisatie in een hoofdpersonage.

Het hoofdpersonage reflecteert de merkwaarden van de organisatie, bijvoorbeeld in zijn karaktereigenschappen. De persoonlijkheid van het hoofdpersonage kan zo worden gevormd dat dit een positieve uitwerking heeft op de bezoeker. Bijvoorbeeld een warm en betrouwbaar uitziend personage bij een belangrijke financiële dienstverlening. Het is ook mogelijk om te kiezen voor een personage die de doelgroep representeert waar jij je als bedrijf op richt: bijvoorbeeld een festivalganger bij een uitlegvideo van een ticketorganisatie.

Een ander mooi voorbeeld is Dropbox. De explanimations van het bedrijf spreken de kijker persoonlijk aan en stelt zich bescheiden op: “Jouw bestanden zijn veel belangrijker dan ons product. Jij kunt uitstekend je werk doen met ons product, wij zorgen er op de achtergrond voor dat het mogelijk is.”

De bescheidenheid van Dropbox als diepere laag van betekenis achter de explanimation, zien we terug in de beelden die de minimalistische hoofdstijl van het bedrijf uitstraalt.

3. Hoe onderscheid je je van de concurrent?

Hoe onderscheid je je van de concurrent?
De concurrentie is hevig!

Een explanimation zorgt er niet alleen voor dat jouw boodschap begrepen wordt en jouw visuele identiteit wordt uitgedragen, ook is het een uitstekend middel om je duidelijk te onderscheiden van de concurrent.

Je onderscheidt je niet alleen met de explanimation video an sich, maar je presenteert je bedrijf in een unieke stijl waarin je de kijker persoonlijk aanspreekt en meetrekt in jouw verhaal.

Dit maakt het een zeer effectief middel om je ook te onderscheiden van de concurrentie. En dat is een must tegenwoordig!

Een unieke wereld van animatie

Ten opzichte van een bedrijfsfilm die vaak wordt gezien, werkt de explanimation meer onderscheidend. In tegenstelling tot een bedrijfsfilm, waar vaak een realistisch en bescheiden beeld wordt neergezet van het bedrijf en het personeel, kun je met een animatievideo een geheel nieuwe wereld creëren.

Je bent hierbij niet gelimiteerd tot de realiteit of de omgeving van je organisatie: je kunt een geheel eigen wereld neerzetten die realistisch of zelfs een tikkeltje over de top is.

Dit laatste wordt vaak gebruikt bij bijvoorbeeld een crowfundingsactie van een startup: het moet de bezoeker het idee geven dat het product in de toekomst volledig tot leven komt. Een realistische bedrijfsfilm van de huidige situatie bij de startup is dan minder geschikt om de bezoeker aan te spreken.


Wat kost een explanimation video?

Je bent eruit: je wil graag een explanimaton laten maken. Hiervoor kies je een geschikt bedrijf. Maar wat kost het? Waar moet je op rekenen?

  • Je kunt er van uit gaan dat de totale kosten voor een eenvoudige explanimation bij een animatiebureau liggen op de drie- á vierduizend euro.
  • Een zeer complexe video met veel informatie, details en unieke illustraties kost al snel zes- tot achtduizend euro.

Er zijn natuurlijk manieren waarop het goedkoper kan, bijvoorbeeld door te kiezen voor een freelancer.

Wij kunnen je helpen bij het vinden van het meest geschikte bedrijf, voor ieder budget. Klik hier voor meer informatie over de kosten.

8 stappen in het proces

Bij het maken van een explanimation wordt een duidelijk proces gehanteerd. Hoewel dit per bedrijf verschilt, kun je uitgaan van de volgende 8 stappen.

1. Offerte en akkoord

Ten eerste wordt er een offerte opgesteld op basis van jouw eisen, wensen en budget. Is er een klik? Dan gaat de opdracht door en kan de offerte getekend worden! Na het akkoord wordt er gestart met de analyse.

2. Informatie analyse

De bepaling van de inhoud van de explanimation is de eerste stap in het productieproces.

Bij een explanimation is er vaak sprake van een vrij complexe boodschap. Het is dan ook een uitdaging om deze boodschap zo eenvoudig mogelijk weer te geven in de video. Daarom wil het bureau eerst goed begrijpen waar de explanimation over gaat. Dit wordt veelal besproken op kantoor.

Voorafgaand aan het gesprek kan er een briefing-bestand verlangt worden waarin de wensen gedetailleerd worden beschreven.

3. Conceptvoorstel

Nadat de inhoud volledig is verhelderd, gaat het bureau aan de slag met een creatief voorstel. Met de expertise binnen het bureau wordt bekeken welke typen animaties perfect bij de inhoud passen.

Uiteraard worden de ideeën die de klant heeft aangegeven over de voice-over, geluiden en de visuele animaties meegenomen in het concept.

4. Storyboard

Nadat de informatie analyse en het concept er ligt, kan het tekenen van het storyboard beginnen! Ook het schrijven van de voice-over wordt in deze fase opgepakt. Op het storyboard kun je al diverse beelden en animaties zien en hoor je voorbeelden van de gekozen stemacteur.

Veelal wordt er in deze fase een uitgebreid feedback moment ingelast waarin de klant op- en aanmerkingen kan geven over de huidige stand van zaken.

5. Ontwerp

In de ontwerpfase wordt de visuele stijl ontwikkeld. Hierbij moet je denken aan de huisstijl, lettertypen, kleuren en de stijl van de animaties. Deze animaties zijn nog niet tot leven gekomen: het gaat tenslotte om het ontwerp.

Na akkoord van de klant kan er aan de slag worden gegaan met een volledige uitwerking van de ontworpen animaties. Dit maakt dat er een gedetailleerd storyboard ligt inclusief een visueel ontwerp van alle fasen in de video.

6. Animaties maken

Nu begint het project pas echt te leven. De ontworpen illustraties wordt tot leven gebracht in de animatiefase. De illustraties gaan hier bewegen en de stemacteur spreekt de tekst in voor de voice-over.

Tot slot worden in deze fase de animaties en de voice-over perfect op elkaar afgesteld.

7. Sounddesign

Een explanimation maken doe je niet alleen met behulp van een stemacteur, maar ook geluidseffecten en muziek zijn vaak erg belangrijk om het filmpje boeiend te maken voor de klant.

De sounddesigners gaan in deze fase aan de slag en stellen de muziek voor die onder de video loopt. Ook worden er passende geluidseffecten ingevoegd.

8. Video marketing

De uitlegvideo is klaar en kan worden opgeleverd wanneer de klant akkoord is met de laatste puntjes op de ‘i’. Het eindresultaat mag er zijn: een prachtige video die perfect past bij je wensen.

Vaak wordt de video in verschillende formaten en bestandstypen aangeleverd, zodat de video op ieder type kanaal gemakkelijk gedeeld kan worden. Zoals op Youtube.


Zelf een explanimation maken? Dat vergt veel oefening!

Wanneer je niet beschikt over de financiële middelen om een professionele uitlegvideo te laten maken, kun je er ook voor kiezen om zélf een explanimation te maken.

Dit kan met diverse animatie-programma’s of -tools op het internet zoals After Effects. Wanneer je weinig ervaring hebt met design zal het lang duren voordat je een professioneel ogend uitlegfilmpje kunt maken.

Vind je het niet erg dat het er niet super professioneel uit ziet? Dan kun je kiezen voor enkele populaire tools die gebruikmaken van bestaande animaties. Lees hier meer informatie.


Bronnen: Pixabay, Gipgy.com.

Rate this page